Al met 9 maand kwam ik erachter dat mijn jongste zoon anders reageerde. Zo kwam ik op het consultatiebureau voor een gehoortest en reageerde hij niet op de test tot 2 maal toe. De derde gehoortest reageerde hij wel. Dit zette me tot een speurtocht op internet over autisme. Welke kenmerken horen hierbij. Veel kennis was er niet te vinden maar toch voldoende om te denken aan autisme bij hem. De spraak kwam nauwelijks op gang en ook zat hij veel in zijn eigen wereldje en was hij een makkelijke baby. Veel mensen zeiden tegen mij ach het praten komt vanzelf wel een keer… Toch maakte ik me zorgen, mijn moeder gevoel gaf dit aan.
Hoe Verder?
''De broers zaten bij
elkaar op school,
hoe fijn''
Op de basisschool was hij de 1e officiële leerling met de diagnose autisme. Er werd ambulant begeleiding gezocht. Zij had de kleinste tips die zeer waardevol waren. Ook had hij een leerkracht die hem 1 op 1 begeleidde. Ik ging 1.5 jaar lang, iedere woensdagochtend met hem naar de de fysio om hem beter te leren schrijven. Ik kwam erachter dat wanneer hij het nut van het schrijven inzag hij het ook deed. Bv. boodschappen die op waren op een briefje schrijven. Die voor hem belangrijk waren. De ‘WAAROM’ vraag is dus ook belangrijk en leerde ik dat er meer is dan “de vijf” maar geef me de 6. Wie, Wat, Waar, Wanneer, Hoe en Waarom. Toch liep hij uiteindelijk in groep 7 vast door te veel wisselingen aan leerkrachten en ambulante begeleiding. Ik heb altijd met hen veel persoonlijk contact gehad. De intern begeleidster begreep hem volkomen en heeft ons geholpen om voor hem een verwijzing te krijgen voor groep 8 op het Ambelt Zwolle. Weer moest er een nieuwe diagnose vastgesteld worden. Ivm de nieuwe school. Natuurlijk kwam er ook nu autisme uit de diagnose want autisme gaat nooit over. Voor 11 personen moest ik vertellen waarom hij voor het speciaal onderwijs in aanmerking moest komen. We kregen toestemming, opgelucht en blij waren we. Een nieuwe stap op maat voor hem. Het Ambelt heb ik een gesprek aangevraagd met hem erbij.
Dit was nieuw voor hen. Ik zei, als mijn zoon geen goed gevoel heeft bij jullie school dan zullen we verder moeten zoeken. Het gesprek met de Ambelt verliep hartelijk. Hij kreeg betrokken leerkrachten en het ging heel goed. Zelfs zo goed dat er gesproken werd over een gewoon voortgezet onderwijs, mede omdat de scholen meer op behoeftes van het kind gingen aansluiten. Hij wilde graag naar het Vechtdal College in Ommen omdat hij dacht dat hij het wel aankon. In deze periode was ik bij Autisme coach Jasper Kok-Roosjen van Ontdek Autisme Zwolle, iedere week voor persoonlijke coaching aan hem en waar ik bij zat. Hier hebben wij veel geleerd. Persoonlijk autisme coaching op maat. Jasper is mee geweest naar de aanmelding voor het Vechtdal College en hebben we samen met school een plan bedacht om het voor hem te laten slagen. Dit is met succes gelukt. Ik heb op school veel goede mensen die met mij en hem op maat meedenken ivm zijn autisme. Het gaat nu super goed met hem. Tijdens de basisschool, zijn mijn zoons alle 3 op voetbal gegaan. Ook hier was ik gelijk open over autisme. Ik gaf de voetbal vereniging inzicht over hen en autisme zodat de leiders en trainers wisten te handelen. De voetbal heeft mijn zoons veel vrienden gebracht. Ik zet me nu nog steeds in bij de voetbal (JCO Ommen) om zo begrip en kennis te creëeren over autisme.
Inmiddels heeft Bauke zijn VMBO diploma gehaald en ook zijn scooter rijbewijs. Stap voor stap. Zijn doelen. Bauke heeft een hele theorie dag gehad en 2 x een rijexamen voor scooter. Ook daar bij de rijschool in openheid verteld wat autisme is zodat Bauke de juiste hulp kreeg (1 op 1 begeleiding) en zijn scooter rijbewijs heeft behaald.